Bevallom, el szoktam olvasni más cégek ars poeticáit. Amikor partnert keresek vagy információt gyűjtök, nem csak a típusszámot, árat és hasonlókat nézek, hanem azt is, hogy ki hogyan mutatja be magát. Láttam sok szuperlatívuszt, ritka érdekes kifejezéseket: „kimagasló minőség”, „ügyfél igényeire szabott”, „professzionális szolgáltatás”, „küldetéstudat”. Most, hogy belefogtam saját filozófiánkat összefoglalni, azt kérdezem magamtól, biztos, hogy én is ezt akarom leírni?
Vagy inkább vágjak bele őszintén? Igen, tudom, hogy nem vagyunk tökéletesek; nem mindig a világszínvonalú terméket építjük be rendszereinkbe; nálunk is gyarló emberek dolgoznak, akik időnként bal lábbal kelnek fel; mondjam még?! Mi is követünk el hibákat a kivitelezések során, ezt a minőségirányítási rendszerünk sem képes megakadályozni. Akadtak már ún. állatorvosi ló jellegű eseteink is, ahol a problémák, meghibásodások halmozottan jelentkeztek, és megbízónk szkeptikusan fogadta mentegetőzésünket, miszerint ilyesmi még soha nem fordult elő az adott eszközökkel.
A felmerült problémák megoldása (néha inkább leküzdése) után ügyfelünk végül egy jól működő rendszert kap, mi pedig újabb tapasztalatokat nyerünk.
Ars poetica 1: emberek vagyunk – de javulunk.
Az elmúlt években kollegáimmal együtt több tízezer megbeszélést folytattunk az ügyfelekkel. Ezek alapján látom, hogy a megrendelő sokszor tájékozatlan és tapasztalatlan az általunk végzett tevékenységek műszaki tartalmát illetően, de igényelné a korrekt információt, a közérthető tájékoztatást. Nem szakmai, hanem laikusok számára is érthető nyelven; nem márkanevekkel és típusszámokkal dobálózva, hanem az alapvető működési elveket, a megoldási lehetőségeket bemutatva. Segíteni szeretnénk azoknak, akik nehezen igazodnak ki egy-egy termék, vagy szolgáltatás száraz műszaki leírásában, például akiknek proximity kártyás beléptető rendszert ajánlottak, anélkül, hogy elmondták volna nekik, mi is az a proximity kártya.
Természetesen üzletkötőinknek komoly szerepe van ebben a fajta személyes „tanítás”-ban, amelyről bebizonyosodott, hogy hosszú távú üzleti kapcsolatokat alapoz meg. De ennél többet szeretnénk. Azt, hogy bárki, tényleg BÁRKI, akinek nincs is szándékában üzleti kapcsolatba kerülni velünk, csak érdekli ez a terület, hozzájuthasson egy átfogó, folyamatosan bővülő szakanyaghoz, amelyben megtalálja, amit tudni akar. Volt rá példa – örültünk a visszajelzésnek -, amikor egy olvasónk a honlapon talált információk alapján értett meg egy jelenséget, s ezáltal számára megszűnt egy „fehér folt”. Technikailag nem gond kialakítani egy ilyen kislexikont, de hol találunk erre alkalmas alapanyagot? Szembesülnünk kellett azzal, hogy a magyar nyelvű honlapokon elsősorban cégismertetőket, termékkatalógusokat találunk és nem ismeretterjesztő jellegű anyagot. Akkor mit tegyünk? Próbáljuk meg ötvözni szakmai tapasztalatunkat a szakkönyvek tudásanyagával és idegen nyelvű honlapok tartalmával, írjuk meg közérthető nyelven mi magunk – ki-ki azt a részt, amihez legjobban ért – és tegyük mindenki számára hozzáférhetővé. Nos, ennek az eredményét látja most a kedves Olvasó.
Ars poetica 2: ügyfeleinkkel közös nevezőt keresünk – legtöbbször találunk is.
Az Internet sokoldalú és hatékony eszköze a kommunikációnak, az információátadásnak. Ezért aztán több kollégánk is folyamatosan dolgozik honlapunkon, kéthetente-havonta biztosan bővítünk, fejlesztünk. Nem is titkolom, hogy szeretném ezt a honlapot a biztonságtechnikai és más gyengeáramú rendszerek egyik átfogó információs bázisává tenni (bár még addig sok munka van hátra). Nem mellékesen épp azért, mert érzésem szerint a laikusok nagy hasznát vennék egy tájékozódási pontnak, hiszen mindenki el akarja kerülni, hogy becsapják. Sokan veszik is a fáradtságot és utánanéznek az adott területnek. Ahogy mi is állandóan keressük a fejlesztési lehetőségeket, a megoldásokat Már a hozzánk érkező igények révén is rengeteg szakmai érdekességet találunk a munkánk során. Remélem, hogy ezek másokat is érdekelnek, ezért a honlapra ezekből is válogatunk. Hiszen ami ma még ámulatba ejtő felfedezés, hamarosan mindennapi része lesz az életünknek. Szakmánk egyike a leggyorsabban fejlődő iparágnak, messze nem elég, amit az iskolapadban megtanultunk. Folyamatosan tartunk belső oktatásokat, az Oktel Kft-nél elvárás az önképzés.
Ezért mertem munkatársaimmal együtt belevágni ennek a honlapnak a fejlesztésébe, bár ahogy most már látom, ennek a teljes információs tudásbázisnak a határa még a csillagos égnél is távolabb lenne.
Ars poetica 3: információs társadalomban élünk, ha tetszik, ha nem – nekünk tetszik.
A meglévő tudásbázis reményeink szerint már tárgyalási alap lehet akár komolyabb rendszerek megrendelőinek is, de a lényeg, hogy felkészült megrendelőkkel szemben kisebb az esélye a kóklereknek. A kóklerek visszaszorulása pedig a szakma tisztulását segíti, amire nagy szükség van.
Tudomásul kell venni, hogy a vagyonvédelmi rendszerek egy része készenléti jellegű. Vagyis mindennapi működése láthatatlan, vészhelyzetben pedig senki nem örül, hogy:
– De jól működik a tűzjelző! –
Jó párszor megkaptuk, hogy minek is a riasztóberendezés! Ha baj van, úgysem segít; ha meg évekig nincs baj, akkor utólag tűnik felesleges pénzkiadásnak. Ez a szemlélet nem kedvez nekünk, de a honlapunk révén talán ez is megváltozhat.
Törekszünk arra is, hogy ne erőltessük a megrendelőre mindig ugyanazt a típusú berendezést (pedig van kedvencünk), mert minden feladat egyedi, ezért a rendszerek is különbözőek lesznek. Egyben azonban biztosan megegyeznek: kompromisszumok nélküli megrendelés, rendszertelepítés nincsen. Mindig vannak prioritások, mindig van költséghatár, amit az elvárások általában meghaladnak – ez a realitás.
Szeretjük a közvetlen kapcsolatot a megrendelővel; jobb, ha első kézből ismerjük meg a feladatot, ha azzal tudunk tárgyalni, aki majd használni is fogja a telepített rendszert vagy berendezést. Persze az esetek egy részében nincs mód a közvetlen ügyfélkapcsolatra. Amikor nem a felhasználó, hanem például egy beruházás fővállalkozója a partnerünk, már közel sem biztos, hogy a célszerűség vagy az optimális rendszerfelépítés válik elsődlegessé, sokkal inkább a takarékosság.
Ars poetica 4: szeretjük a szakmánkat – különben nem ezt csinálnánk.
Ezekből következik, hogy a mi szakmánkban nem adják olcsón a sikert. Talán ezért is tudjuk értékelni, ezért szeretjük. Mit gondol az Olvasó? Itt és most beszámolhatunk az elért eredményekről is? (lásd még: dicsekvés).
Jó érzés az elismerés, akár ügyfelünktől, akár a szakmai kamarától, akár hatósági oldalról érkezik. Van, amire büszkék vagyunk: innovációs díjat kaptunk 2008-ban; az Atomerőmű minősített szolgáltatói vagyunk 2002 óta, de már 1995 óta dolgozunk a reaktorcsarnokban; és számos olyan újszerű műszaki feladatot megoldottunk, amelyek precedens nélküliek voltak. Afféle saját gyereknek tartjuk a honlapunkat, ha nézegeti, olvasgatja, Ön is megérti, hogy nemcsak értjük a humort – de szeretjük is! És persze a bulikat, közös programokat, megmozdulásokat. Délutáni hússütögetés, egész napos bográcsozás, sportnap, határon túli kirándulás színesíti csapatunk amúgy sem szürke életét.
Sajnos kevesen ismerik környezetünket, pedig annak ellenére, hogy Szekszárd Magyarország legkisebb megyeszékhelye, építészeti és természeti értékekben valódi kincsesbánya és erre is büszkék vagyunk. Honlapunkon a közeljövőben jelenik meg egy gyűjtemény, amely bemutatja Szekszárd és megyénk nevezetességeit.
Végül, de nem utolsósorban büszkék vagyunk elvégzett munkáinkra: ha az általunk fontosnak tartott műszaki alapelvek, célszerű műszaki megoldások – az ügyfelünk meggyőzése révén – megjelenhetnek az elkészült munkáinkban, ha a megrendelőt láthatóan jó érzéssel, megelégedéssel tölti el a működő berendezés, akkor az számunkra nemcsak sikerélményt, hanem egyben inspirációt is jelenthet a további feladatokhoz.
Ars poetica 5: érdemes hosszútávon gondolkodni és cselekedni.
Ahogy azt már említettük, a honlap anyagát próbáljuk folyamatosan bővíteni. Minden igyekezetünk ellenére belekerülhetnek hibák, félreérthető megfogalmazások, hibás linkek. Mindezek miatt örömmel vesszük olvasóink megjegyzéseit, kritikáit, akár a honlap egészét, akár csak egy részterületét érintően.
Szívesen fogadunk javaslatokat, arra vonatkozóan is, hogy milyen új témakörökkel foglalkozzunk vagy milyen irányban bővítsünk egy tématerületet.
De ha csupán egy szakmai kérdést szeretnének feltenni, úgy lehetőségeink szerint arra is próbálunk válaszolni.
Ars poetica 6: a hasznos kritikát többre becsüljük, mint az üres dicséretet.
Kellemes időtöltést honlapunkon! Szívélyes üdvözlettel:
Antal Gyula, Kéki Csilla