Szárnyaskapu

Szárnyaskapu vagy nyílókapu

Szárnyaskapu automatizálásnál fontos szempont a kapu mechanikai stabilitása. A kapu nem akadhat, nem csúszhat a földön, meg kell oldani, hogy a kapuszárny merev, a kapupántok rögzítése pedig erős legyen. A nyílókapu esetében a kapuszárnyak befelé nyílnak, nyitásukhoz a szárnyak szélességének megfelelő helyet kell biztosítani. A helyszíni adottságoktól függően ez megvalósítható egyszárnyú vagy kétszárnyú kivitelben. A kétszárnyú kapu automatizálásához két motorra van szükség.
A telepítésnél ügyelünk az esztétikai szempontokra, arra törekszünk, hogy az automata kapu harmonikusan illeszkedjen a környezetbe. Íme egy részletes példa saját telepítéseink közül:

Az automata kapu szárnyai
Az automata kapu szárnyai
Biztonsági infrasorompó
Biztonsági infrasorompó
Környezetbe illő mozgatókar
Környezetbe illő mozgatókar
Beépített videó kaputelefon
Beépített videó kaputelefon

Az automatizált nyílókapu maximális nyitási szöge elérheti a 140 fokot is. A kapuszárny akár 5 m széles is lehet, vagyis a kétszárnyú automata kapu 10 m nyílásszélességgel is rendelkezhet. Egyes kapumozgatók képesek 800 kg tömegű kapuszárnyakat is mozgatni.
A szárnyaskapu mozgató rendszerek alapvetően három részegységből épülnek fel: a kapuszárnyak mozgatását végző motorokból, a motorok irányítását végző vezérlő elektronikából, valamint távvezérlő és biztonsági eszközökből.

Szárnyaskapu motorok

A kapuszárnyak mechanikai mozgatását a szárnyaskapu motorok végzik. A berendezés megfelelő méretű és szilárdságú kapuoszlopra szerelhető fel, a mozgást a kapuszárnyra és az oszlopra rögzített forgáspontok segítségével adja át.
A motorok típusának kiválasztásánál számos szempontot kell figyelembe venni, de ezek közül az alábbiak a meghatározók:

  • a kapuszárny(ak)mérete (ha a nyitókar nem megfelelő, a kapu belenghet, rezonálhat);
  • a kapuszárny(ak) felfogatási pontjainak helye a tartóoszlopon;
  • a kapu tömege;
  • a napi használati gyakoriság;
  • a várható szélerősség és szélirány (nagy és tömör felületű kapuk esetén);
  • mekkora a kapu nyílásszöge;
  • speciális igények (pl. ne látszódjon a motor és a mozgató mechanika).

A rosszul megválasztott motor élettartama jelentősen rövidebb, mint a fenti szempontok figyelembevételével telepítetté, hiszen az alkalmazás hibáit a motornak kell kompenzálni, ez pedig már rövidtávon is tönkreteszi a hajtóművet. Szárnyaskapu mozgatásához általában az alábbi motorfajtákat lehet alkalmazni:

Rejtett elektromechanikus motor
  • Elektromechanikus csuklós
  • Elektromechanikus csuklókaros
  • Elektromechanikus csavarorsós
  • Hidraulikus
  • Földfelszín alá rejtett elektromechanikus
  • Földfelszín alá rejtett hidraulikus

A kapuautomatizálás bevezetőjében esett szó arról, hogy az elektromechanikus megoldások hátránya, hogy rendszeres karbantartást igényelnek és csak -20 °C-ig használhatók. A hidraulikus motorok előnye, hogy a karbantartási igényük minimális és akár -40 °C-ig is működőképesek. Hátrányuk a magasabb ár.
A motorfajta kiválasztásának egyik szempontja, hogy a kapuszárny milyen távolságra van az oszlop élétől.
A széles terméskő-, tégla- vagy betonoszlopoknál a kapukat az oszlopok középvonalába szokás beépíteni, s ilyenkor a jelentős síkbeli különbséget többnyire csak csuklókaros motorokkal lehet áthidalni.

A keskeny, acélvázas kapuoszlopoknál viszont általában csavarorsós vagy hidraulikus meghajtású motorok a megfelelők.
Ha valakit a motor, illetve a hajtómű látványa zavar, például egy szép kovácsoltvas kapu esetén, akkor a földbe rejtett motorok alkalmazása jelentheti a megoldást. Telepítésük nem egyszerű, mert a kész kapu alá kell szerelni őket. Bár az ilyen konstrukciók vízállósága magas, ennek ellenére gondoskodni kell a hajtóműdoboz vízelvezetéséről is. Karbantartásuk viszont könnyű, a hajtóműhöz a kapuszárny eltávolítása nélkül is hozzá lehet férni.

Süllyesztett vezérlés
Süllyesztett vezérlés
A kapumotor – annak függvényében, hogy lakossági vagy ipari felhasználás a célja – 15-70 ciklus/óra használati gyakoriságra van általában felkészítve. Magas ciklusszám esetén már jelentős a motorok melegedése. Ha fontos a kapu gyakori működtetése, úgy 24 V-os tápellátású motort javaslunk, hiszen ezzel jóval kevésbé melegszik a motor, a használati gyakoriság akár folyamatos is lehet.

A szárnyaskapu motorok önzáró kivitelűek, külön zárszerkezetre általában csak 2-2,5 méteres szárnyhossz felett lehet szükség. A motorok lehetnek végállás-kapcsolós kivitelűek, de vannak ezt nélkülöző típusok is. A kapu zárt állapotában történő mechanikus ütköztetést viszont célszerű kialakítani. Az ilyen megoldásnál az ütközés állítja le a motort. Ha a motor nincs ellátva végállás-kapcsolóval, úgy szükség van a nyitott állapotú ütköztetésre is.

A következő képek egy ipari környezetbe telepített nagyméretű szárnyaskaput és annak a kiegészítő berendezéseit (kódzár, kapucsengő, figyelmeztető lámpa) mutatják be:

Ipari felhasználású nyíló kapu
Ipari felhasználású nyíló kapu
A mozgatókar
A mozgatókar
Az infrasorompó
Az infrasorompó
Kódzár és fényjelzés
Kódzár és fényjelzés

Szárnyaskapu vezérlés

Helyszíni programozás
Helyszíni programozás
A motorok irányítását a szárnyaskapu vezérlő elektronika végzi. Ez az elektronika fogadja a távvezérlők parancsait, ide csatlakoznak az egyes biztonsági funkciókat ellátó egységek (pl. infrasorompók). A vezérlés dönti el, hogy mikor milyen irányba kell mozgatni a motorokat, de például az automatikus kapucsukást is ez az elektronika időzíti és vezérli. A szárnyaskapu vezérléseknek is számos változata létezik és a tudásukban is jelentős eltérések lehetnek. Van, amelyik csak nyitás és zárás funkcióval rendelkezik, van, amelyik menet közben megállítható, léptethető, de létezik kiskapu funkciót is biztosító változat, amely egy kétszárnyú kapunál – igény esetén – csak a kapu egyik szárnyát nyitja. Számos típusnál több fokozatban állítható a motor tolóereje és a sebessége, a nyitási és a zárási ciklus végén pedig lassítható. Programozható a nyitó és záró szárnykésleltetés, a szünetidő, az összenyomás elleni védelem ereje.

Távvezérlés és biztonsági elemek

A nyílókapu számos módon működtethető, de a legáltalánosabb módszer az egy- vagy többcsatornás rádiós távvezérlés.
Nyílókapu estében is fontos a személy- és járművédelmi elemek alkalmazása. Alapvetően mindegyik motor rendelkezik nyomatékhatárolással, amely megakadályozza, hogy a kapu komolyabb kárt tegyen egy gépkocsiban, de nem akadályozza meg az esetleges karcolódásokat.
Mindenképpen célszerű a rácsukódás elleni további védelem érdekében infrasorompó pár (fotocella) felszerelése is. Az infrasorompókat lehet kívülre, belülre vagy mindkét helyre szerelni. Ha a helyszín körülményei lehetővé teszik, úgy szárnyaskapuknál a külső fotocellán kívül ajánlatos a belső oldali fotocella, valamint a működést jelző villogó lámpa alkalmazása is. Az élvédő gumik alkalmazásával kivédhető a kapu okozta karcolódás is.
Bővebben itt olvashat a biztonsági és kiegészítő elemekről.

Minden jog fenntartva. Copyright © Oktel Kft. 1998-2018