Szárnyaskapu vagy nyílókapu
Szárnyaskapu automatizálásnál fontos szempont a kapu mechanikai stabilitása. A kapu nem akadhat, nem csúszhat a földön, meg kell oldani, hogy a kapuszárny merev, a kapupántok rögzítése pedig erős legyen. A nyílókapu esetében a kapuszárnyak befelé nyílnak, nyitásukhoz a szárnyak szélességének megfelelő helyet kell biztosítani. A helyszíni adottságoktól függően ez megvalósítható egyszárnyú vagy kétszárnyú kivitelben. A kétszárnyú kapu automatizálásához két motorra van szükség.
A telepítésnél ügyelünk az esztétikai szempontokra, arra törekszünk, hogy az automata kapu harmonikusan illeszkedjen a környezetbe. Íme egy részletes példa saját telepítéseink közül:
Az automatizált nyílókapu maximális nyitási szöge elérheti a 140 fokot is. A kapuszárny akár 5 m széles is lehet, vagyis a kétszárnyú automata kapu 10 m nyílásszélességgel is rendelkezhet. Egyes kapumozgatók képesek 800 kg tömegű kapuszárnyakat is mozgatni.
A szárnyaskapu mozgató rendszerek alapvetően három részegységből épülnek fel: a kapuszárnyak mozgatását végző motorokból, a motorok irányítását végző vezérlő elektronikából, valamint távvezérlő és biztonsági eszközökből.
Szárnyaskapu motorok
A kapuszárnyak mechanikai mozgatását a szárnyaskapu motorok végzik. A berendezés megfelelő méretű és szilárdságú kapuoszlopra szerelhető fel, a mozgást a kapuszárnyra és az oszlopra rögzített forgáspontok segítségével adja át.
A motorok típusának kiválasztásánál számos szempontot kell figyelembe venni, de ezek közül az alábbiak a meghatározók:
- a kapuszárny(ak)mérete (ha a nyitókar nem megfelelő, a kapu belenghet, rezonálhat);
- a kapuszárny(ak) felfogatási pontjainak helye a tartóoszlopon;
- a kapu tömege;
- a napi használati gyakoriság;
- a várható szélerősség és szélirány (nagy és tömör felületű kapuk esetén);
- mekkora a kapu nyílásszöge;
- speciális igények (pl. ne látszódjon a motor és a mozgató mechanika).
A rosszul megválasztott motor élettartama jelentősen rövidebb, mint a fenti szempontok figyelembevételével telepítetté, hiszen az alkalmazás hibáit a motornak kell kompenzálni, ez pedig már rövidtávon is tönkreteszi a hajtóművet. Szárnyaskapu mozgatásához általában az alábbi motorfajtákat lehet alkalmazni:

- Elektromechanikus csuklós
- Elektromechanikus csuklókaros
- Elektromechanikus csavarorsós
- Hidraulikus
- Földfelszín alá rejtett elektromechanikus
- Földfelszín alá rejtett hidraulikus
A kapuautomatizálás bevezetőjében esett szó arról, hogy az elektromechanikus megoldások hátránya, hogy rendszeres karbantartást igényelnek és csak -20 °C-ig használhatók. A hidraulikus motorok előnye, hogy a karbantartási igényük minimális és akár -40 °C-ig is működőképesek. Hátrányuk a magasabb ár.
A motorfajta kiválasztásának egyik szempontja, hogy a kapuszárny milyen távolságra van az oszlop élétől.
A széles terméskő-, tégla- vagy betonoszlopoknál a kapukat az oszlopok középvonalába szokás beépíteni, s ilyenkor a jelentős síkbeli különbséget többnyire csak csuklókaros motorokkal lehet áthidalni.
A keskeny, acélvázas kapuoszlopoknál viszont általában csavarorsós vagy hidraulikus meghajtású motorok a megfelelők.
Ha valakit a motor, illetve a hajtómű látványa zavar, például egy szép kovácsoltvas kapu esetén, akkor a földbe rejtett motorok alkalmazása jelentheti a megoldást. Telepítésük nem egyszerű, mert a kész kapu alá kell szerelni őket. Bár az ilyen konstrukciók vízállósága magas, ennek ellenére gondoskodni kell a hajtóműdoboz vízelvezetéséről is. Karbantartásuk viszont könnyű, a hajtóműhöz a kapuszárny eltávolítása nélkül is hozzá lehet férni.
A szárnyaskapu motorok önzáró kivitelűek, külön zárszerkezetre általában csak 2-2,5 méteres szárnyhossz felett lehet szükség. A motorok lehetnek végállás-kapcsolós kivitelűek, de vannak ezt nélkülöző típusok is. A kapu zárt állapotában történő mechanikus ütköztetést viszont célszerű kialakítani. Az ilyen megoldásnál az ütközés állítja le a motort. Ha a motor nincs ellátva végállás-kapcsolóval, úgy szükség van a nyitott állapotú ütköztetésre is.
A következő képek egy ipari környezetbe telepített nagyméretű szárnyaskaput és annak a kiegészítő berendezéseit (kódzár, kapucsengő, figyelmeztető lámpa) mutatják be:
Szárnyaskapu vezérlés
Távvezérlés és biztonsági elemek
A nyílókapu számos módon működtethető, de a legáltalánosabb módszer az egy- vagy többcsatornás rádiós távvezérlés.
Nyílókapu estében is fontos a személy- és járművédelmi elemek alkalmazása. Alapvetően mindegyik motor rendelkezik nyomatékhatárolással, amely megakadályozza, hogy a kapu komolyabb kárt tegyen egy gépkocsiban, de nem akadályozza meg az esetleges karcolódásokat.
Mindenképpen célszerű a rácsukódás elleni további védelem érdekében infrasorompó pár (fotocella) felszerelése is. Az infrasorompókat lehet kívülre, belülre vagy mindkét helyre szerelni. Ha a helyszín körülményei lehetővé teszik, úgy szárnyaskapuknál a külső fotocellán kívül ajánlatos a belső oldali fotocella, valamint a működést jelző villogó lámpa alkalmazása is. Az élvédő gumik alkalmazásával kivédhető a kapu okozta karcolódás is.
Bővebben itt olvashat a biztonsági és kiegészítő elemekről.
Minden jog fenntartva. Copyright © Oktel Kft. 1998-2018