Karos sorompó

as_kaposvalan_allo Az automata sorompó működése kb. 10-szer gyorsabb az automata kapu nyílásidejénél. Magánterületeken egyre gyakrabban merül fel követelményként, hogy a területre (magánút, társasház, lakópark) csak az arra felhatalmazott személyek juthassanak be. A kereskedelmi, ipari vagy mezőgazdasági telephelyeknél általában az az igény, hogy a forgalom egy meghatározott rend szerint legyen szabályozva. Egyéb felhasználási területek: bevásárló központok, szervizek, autóbusz műszaki állomások, pályaudvarok, stb.
Sok esetben az automata kapu és sorompó együttműködik, mert amíg a kapu mechanikai akadály, a sorompó inkább látványelemként tartja vissza a behatolókat. A nagy biztonságot igénylő helyszíneken (katonai bázisok, VÁM-raktárak, autószalonok) a sorompó együtt telepíthető más mechanikai akadállyal, például forgalomkorlátozó oszloppal (pilon).

as_tengelicNapjaink technológiája többféle megoldást kínál az őrzött területre való illetéktelen bejutással szemben, de az automatizált sorompók nyújtják erre a legegyszerűbb és leggazdaságosabb megoldást. A sorompó kiválasztását a felhasználás jellege szabja meg: az optimális kivitelt a nyitás/zárás ciklusok száma, a kar hossza, a vezérlés paraméterezhetősége és persze az ár (eszközök, telepítés és a fenntartás költsége) határozza meg.

Az automata sorompó alapvető feladatai:
– pár másodperc alatt nyitni vagy zárni;
– érzékelni az áthaladó személyt vagy járművet;
– lezárás közben érzékelt akadály hatására leállítani vagy visszanyitni a sorompórudat.
Számos további funkcióval kiegészíthető a rendszer: parkolójegy-, rendszámellenőrzés, jelzőlámpa alkalmazás, forgalomvezérlés (mélygarázsoknál, parkolórendszereknél ezekhez foglaltságjelző, forgalomszámláló is telepíthető).

Telepítés közben
Telepítés közben

Az elektrohidraulikus sorompó
Az automata sorompók esetén elsősorban az elektrohidraulikus hajtóművű típusokat preferáljuk. Erről a technológiáról, illetve ennek előnyeiről olvashatnak itt is. Bizonyos alkalmazási feltételeknél azonban az elektromechanikus hajtóművet ajánljuk. A sorompók az adott helyzethez igazodva az elektrohidraulikus meghajtásúaknál max. 7 méteres, az elektromechanikusoknál 8 méteres lezárandó szélességig teljesen megbízható megoldást jelentenek. Működtetésük jellemző módjai: nyomógomb, kulcsos kapcsoló, kódos billentyűzet, kártyás beléptető, rádiós távirányítás vagy a jármű jelenlétét érzékelő indukciós hurokdetektor. A tápellátás lehet 230VAC illetve szünetmentes kivitelben 24VDC. Az automata sorompó részei: sorompókar, sorompószekrény, biztonsági elemek.

A sorompó karja általában négyszögletes keresztmetszetű, egyes gyártmányoknál azonban a hengeres sorompórúd jellemző. A működési idő a sorompó típusától és méretétől függ: 3 métereskar esetén (pl. autópályán) lehet 0,8 másodperc, hosszabb karok esetén 7-8 másodperc. Van olyan típus, amelynél a mozgás jellemző paraméterei (nyitás-, zárás sebessége, a kar gyorsulása) állíthatók. A 4 méternél hosszabb karoknál általában tartóvillát alkalmazunk, amely lehet földre vagy a sorompókarhoz rögzített. Funkciója biztosítani a zárt sorompókar stabilitását és meggátolni a lefelé vagy oldalra hajlását. A támasztóvilla egyes típusoknál még 7 méteres karhosszúságnál sem szükséges. A sorompórúd alatt időnként fémhálót látunk, ennek neve szakáll. Elsősorban a gyalogosok átbújásának megakadályozása érdekében szerelik fel, de a sorompó láthatóságában is fontos szerepe van. A sorompókar maga is karvilágítással vagy piros-fehér ferdén csíkozott fényvisszaverő matricával van ellátva, értelemszerűen a láthatóság érdekében. Speciális megoldás a csuklókaros sorompó, elsősorban parkolóházakban, mélygarázsokban alkalmazzák, ahol a terem magassága kisebb, mint a lezárandó szélesség. A csuklós sorompókar lezárt állapotban szinte nem különböztethető meg a hagyományos kartól, de nyitásakor a karon levő csuklópontnál megtörik és nyitott állapotban a kar felső része vízszintes irányba áll. A csuklópont helyzete a helyiség belmagasságának megfelelően állítható.

Az Oktel Kft. telepítette a Kapos Volán buszpályaudvarán és telephelyén működő sorompókat, amelyek szabályozzák a gépjárműforgalmat és a személyforgalmat is. A telephely bejáratánál dupla sorompó üzemel, jelzőlámpával kiegészítve, a buszpályaudvaron kaputelefonnal egészítettük ki a 7 méteres karú sorompót.

Sorompóház
Sorompóház
Működés közben
Működés közben
Kaputelefon
Kaputelefon

Különleges felhasználásra alkalmas a láncos sorompó, amely dekoratív forgalomszabályozó elem lehet exkluzív építészeti környezetben: köztereken, irodaházak, magánházak bejáratánál. Itt olvashat a láncos sorompóról részletesen.

A sorompó vezérlése
A sorompó vezérlése
Sorompószekrény: a sorompó tartóeleme maga a szekrény, amelyben a motor, a mozgatómechanika, a sorompókar tömegét ellensúlyozó kiegyenlítő rugó, a a vezérlés és végálláskapcsolók is helyet kapnak. Ahogy a toló- és szárnyas kapuknál bemutattuk, a sorompók is különböző vezérlésekkelműködtethetők. A végálláskapcsolókat úgy kell beállítani, hogy a sorompókar megálljon, mielőtt eléri a tartószekrényt, különben kárt tehet benne. A sorompókar általában 90 fokos szögben emelkedik fel. A sorompókar hosszától függetlenül mindenképpen jelentős erőkart jelent a talajszint alatti betonalapba ágyazott szekrény számára, ezért rendkívül fontos a telepítés során a szekrény stabil alapozása. A gyenge alap kimozdulhat, megrepedhet.

Néhány sorompó az általunk telepítettek közül:

Kaposvolan telephely
Kaposvolán telephely
Samsung Mo. Kft.
Samsung Mo. Kft.
IKR Zrt.
IKR Zrt.

Körösvíz Kft.
Körösvíz Kft.

Tengelic
Tengelic

Pécsi Vízmű
Pécsi Vízmű

Kunságszesz Kft.
Kunságszesz Kft.
Agrokurd Kft.
Agrokurd Kft.
Balassa Kórház
Balassa Kórház

Minden jog fenntartva. Copyright © Oktel Kft. 1998-2018