Az automata sorompó működése kb. 10-szer gyorsabb az automata kapu nyílásidejénél. Magánterületeken egyre gyakrabban merül fel követelményként, hogy a területre (magánút, társasház, lakópark) csak az arra felhatalmazott személyek juthassanak be. A kereskedelmi, ipari vagy mezőgazdasági telephelyeknél általában az az igény, hogy a forgalom egy meghatározott rend szerint legyen szabályozva. Egyéb felhasználási területek: bevásárló központok, szervizek, autóbusz műszaki állomások, pályaudvarok, stb.
Sok esetben az automata kapu és sorompó együttműködik, mert amíg a kapu mechanikai akadály, a sorompó inkább látványelemként tartja vissza a behatolókat. A nagy biztonságot igénylő helyszíneken (katonai bázisok, VÁM-raktárak, autószalonok) a sorompó együtt telepíthető más mechanikai akadállyal, például forgalomkorlátozó oszloppal (pilon).
Napjaink technológiája többféle megoldást kínál az őrzött területre való illetéktelen bejutással szemben, de az automatizált sorompók nyújtják erre a legegyszerűbb és leggazdaságosabb megoldást. A sorompó kiválasztását a felhasználás jellege szabja meg: az optimális kivitelt a nyitás/zárás ciklusok száma, a kar hossza, a vezérlés paraméterezhetősége és persze az ár (eszközök, telepítés és a fenntartás költsége) határozza meg.
Az automata sorompó alapvető feladatai:
– pár másodperc alatt nyitni vagy zárni;
– érzékelni az áthaladó személyt vagy járművet;
– lezárás közben érzékelt akadály hatására leállítani vagy visszanyitni a sorompórudat.
Számos további funkcióval kiegészíthető a rendszer: parkolójegy-, rendszámellenőrzés, jelzőlámpa alkalmazás, forgalomvezérlés (mélygarázsoknál, parkolórendszereknél ezekhez foglaltságjelző, forgalomszámláló is telepíthető).
Az elektrohidraulikus sorompó
Az automata sorompók esetén elsősorban az elektrohidraulikus hajtóművű típusokat preferáljuk. Erről a technológiáról, illetve ennek előnyeiről olvashatnak itt is. Bizonyos alkalmazási feltételeknél azonban az elektromechanikus hajtóművet ajánljuk. A sorompók az adott helyzethez igazodva az elektrohidraulikus meghajtásúaknál max. 7 méteres, az elektromechanikusoknál 8 méteres lezárandó szélességig teljesen megbízható megoldást jelentenek. Működtetésük jellemző módjai: nyomógomb, kulcsos kapcsoló, kódos billentyűzet, kártyás beléptető, rádiós távirányítás vagy a jármű jelenlétét érzékelő indukciós hurokdetektor. A tápellátás lehet 230VAC illetve szünetmentes kivitelben 24VDC. Az automata sorompó részei: sorompókar, sorompószekrény, biztonsági elemek.
A sorompó karja általában négyszögletes keresztmetszetű, egyes gyártmányoknál azonban a hengeres sorompórúd jellemző. A működési idő a sorompó típusától és méretétől függ: 3 métereskar esetén (pl. autópályán) lehet 0,8 másodperc, hosszabb karok esetén 7-8 másodperc. Van olyan típus, amelynél a mozgás jellemző paraméterei (nyitás-, zárás sebessége, a kar gyorsulása) állíthatók. A 4 méternél hosszabb karoknál általában tartóvillát alkalmazunk, amely lehet földre vagy a sorompókarhoz rögzített. Funkciója biztosítani a zárt sorompókar stabilitását és meggátolni a lefelé vagy oldalra hajlását. A támasztóvilla egyes típusoknál még 7 méteres karhosszúságnál sem szükséges. A sorompórúd alatt időnként fémhálót látunk, ennek neve szakáll. Elsősorban a gyalogosok átbújásának megakadályozása érdekében szerelik fel, de a sorompó láthatóságában is fontos szerepe van. A sorompókar maga is karvilágítással vagy piros-fehér ferdén csíkozott fényvisszaverő matricával van ellátva, értelemszerűen a láthatóság érdekében. Speciális megoldás a csuklókaros sorompó, elsősorban parkolóházakban, mélygarázsokban alkalmazzák, ahol a terem magassága kisebb, mint a lezárandó szélesség. A csuklós sorompókar lezárt állapotban szinte nem különböztethető meg a hagyományos kartól, de nyitásakor a karon levő csuklópontnál megtörik és nyitott állapotban a kar felső része vízszintes irányba áll. A csuklópont helyzete a helyiség belmagasságának megfelelően állítható.
Az Oktel Kft. telepítette a Kapos Volán buszpályaudvarán és telephelyén működő sorompókat, amelyek szabályozzák a gépjárműforgalmat és a személyforgalmat is. A telephely bejáratánál dupla sorompó üzemel, jelzőlámpával kiegészítve, a buszpályaudvaron kaputelefonnal egészítettük ki a 7 méteres karú sorompót.
Különleges felhasználásra alkalmas a láncos sorompó, amely dekoratív forgalomszabályozó elem lehet exkluzív építészeti környezetben: köztereken, irodaházak, magánházak bejáratánál. Itt olvashat a láncos sorompóról részletesen.
Sorompószekrény: a sorompó tartóeleme maga a szekrény, amelyben a motor, a mozgatómechanika, a sorompókar tömegét ellensúlyozó kiegyenlítő rugó, a a vezérlés és végálláskapcsolók is helyet kapnak. Ahogy a toló- és szárnyas kapuknál bemutattuk, a sorompók is különböző vezérlésekkelműködtethetők. A végálláskapcsolókat úgy kell beállítani, hogy a sorompókar megálljon, mielőtt eléri a tartószekrényt, különben kárt tehet benne. A sorompókar általában 90 fokos szögben emelkedik fel. A sorompókar hosszától függetlenül mindenképpen jelentős erőkart jelent a talajszint alatti betonalapba ágyazott szekrény számára, ezért rendkívül fontos a telepítés során a szekrény stabil alapozása. A gyenge alap kimozdulhat, megrepedhet.
Néhány sorompó az általunk telepítettek közül:
Minden jog fenntartva. Copyright © Oktel Kft. 1998-2018