Forgalomkorlátozó oszlop

A forgalomkorlátozó oszlop, más néven forgalomgátló oszlop< vagy pilon talajba süllyeszthető és onnan kiemelkedő oszlop, amely hidraulikus (elektrohidraulikus) vagy pneumatikus (elektropneumatikus) elven működik.
b_pilon_kling_piros A forgalomkorlátozó oszlop közterületek forgalmának szabályozására szolgál. A talajszintre süllyeszthető oszlop segítségével megakadályozható az illetéktelen behajtás vagy parkolás; szabályozható a parkolási rend, a rendezvények forgalma, illetve időhöz köthetően korlátozható az átmenő forgalom.
Speciális igény lehet a városképhez illeszkedő dekoratív vagy diszkrét külső, a jogosultsághoz rendelt használat, az áram nélküli működés, a programozhatóság, stb. A pilon alkalmazásának előnye lehet például a városkép megőrzése és az optimális térkihasználás, hiszen az oszlop lesüllyesztett állapotában a teljes tér szabaddá válik. A forgalomkorlátozó oszlop csupán néhány éve kezdte meg hazánkban pályafutását, de már számos magyar város sétálóutcájában, közterületén látható.

b_forgalomkorlatozas3_2_s b_forgalomkorlatozas3_1_s b_forgalomkorlatozas3_4_s b_forgalomkorlatozas3_3_s

A forgalomkorlátozó oszlop jellemzői és fajtái

Valamennyi oszlop kültérre alkalmas időjárás- és vízálló, általában IP67 osztályú kivitelben készül, rozsdamentes, saválló acél felülettel rendelkezik vagy a kívánt RAL színnel rendelhető. Az oszlopok teteje általában csúszás- és rozsdamentes acél, vagy alumíniumötvözet. Az üzemi hőmérséklet átlagosan -20°C és +60°C között van, de az erősebb fajták -40°C-tól 70°C-ig is bírják. Súlyuk nagyban függ a mérettől és a technológiától, a könnyebbek 70 kg alatt, a masszívabbak 200 kg körül vannak.

A pilonok fajtái:

  • Az automata pilon gyakori használatra alkalmas, kiegészítőkkel testre szabható, programozható, hidraulikus vagy pneumatikus mozgatással.
  • A félautomata pilon ritka használatra alkalmas, tápellátás nem szükséges hozzá, gazdaságos. Kizárólag pneumatikus kivitelben gyártják.
  • A rögzített pilon kiegészíti a mozgó forgalomkorlátozó oszlopok rendszerét. Ez a fix telepítésű eszköz csupán 20 cm-rel nyúlik a talajszint alá, és a mozgó oszlopokkal azonos méretben és színben jelenik meg.

Automata forgalomkorlátozó oszlop

Az automata forgalomgátló oszlop elektronikus vezérlésű és hidraulikus vagy pneumatikus elven működik. Működtethető a jogosult személyekhez vagy járművekhez rendelt távirányítóval, proximity kártyával, nyomógombbal, induktív hurokkal, központi kezeléssel, valamint előre- vagy távprogramozással is, de ezek nem részei a vezérlésnek. Biztonsági funkcióként több automata forgalomgátló oszlop típusa is le tudja tiltani a felemelkedést, amennyiben tárgy vagy személy áll a biztonsági érzékelési területen, vagyis az oszlop környékén. Az ehhez szükséges biztonsági eszköz lehet: induktív hurok, mozgásérzékelő vagy biztonsági infrasorompó. Forgalomgátló oszlopokat csoportosan is lehet kezelni, ilyenkor ún. master-slave (mester-szolga) üzemmódot alkalmazunk a vezérléshez. A kialakított csoportokban az egyik oszlop rendelkezik mester beállítással, ezt követi a hozzátartozó többi slave egység. Gyártótól függően más-más csoportok alakíthatóak ki. Beállítható olyan mozgás például, amikor minden oszlop indítása ugyanazzal az impulzussal történik, de vészhelyzetben a biztonsági berendezések nem mindegyik egységet állítják le, hanem csak egy csoportot. Természetesen kézi kioldással is lehet működtetni az oszlopokat áramszünetkor vagy más szükséghelyzetben.

Automata forgalomkorlátozó oszlop kiegészítő elemei

  • hang- és fényjelzés a közlekedők biztonságáért
  • speciális csavar, amely megakadályozza az illetéktelen hozzáférést (szabotázsvédelem)
  • negatív szolenoid szelep (áramszünet esetén az oszlop állva marad)
  • pozitív szolenoid szelep (áramszünet esetén az oszlop süllyesztve marad)
  • fűtőberendezés a vezérlésházhoz (ritka használathoz szükséges)
  • hűtőventilátor készlet a vezérlésházhoz (intenzív használathoz szükséges)
  • automatikus kondenzvíz-leeresztő szelep
  • induktív hurok
  • biztonsági infrasorompó
  • tűzoltóság által kezelt GPRS vezérlés
  • szirénafelismerő elektronika

b_neno A szirénafelismerő rendszert a sürgősségi járművek (mentők, rendőrség, tűzoltóság) gyors átjutása érdekében alkalmazzuk. Az oszlopok haladéktalanul lesüllyednek, amint a berendezés azonosítja a sziréna hangját, így legfeljebb néhány másodperc várakozás után áthaladhat a jármű. Ez a rendszer Magyarországon még nem elterjedt.

b_pilon_faac_vilagit b_pilon_faac_vilagitas
A biztonsági fényjelzést eltérően oldják meg a gyártók. Ezeken a képeken egy 8 LED-es világítás látható, amely fényvisszaverő szegéllyel van kiegészítve.

b_pilon_led_2
b_pilon_vilagitas_2
Itt egy 12 LED-es szegély látható, amelynek a vezérlése az oszlop közepén helyezkedik el, így egy esetleges ütközés után is működőképes marad a világítás.

A megfelelő pilon kiválasztásánál figyelembe kell venni a használati gyakoriságot és a működési sebességet. Ez típustól függően 4 és 10 másodperc között lehet, de egyes hidraulikus oszlopok esetében 15 másodperces záródási idő is előfordul.

Hidraulikus mozgatású forgalomszabályozó oszlop

Ezeket ott alkalmazunk, ahol intenzív igénybevételre számítunk. Ez azt jelenti, hogy a tesztek alapján a napi tízezer mozgatást is bírnia kell (persze ilyen sűrű használat gyakorlatilag lehetetlen). A hidraulika elvéből fakadóan ennek a típusnak alacsony a karbantartási igénye. A meghajtószerkezet egy olajfürdőben van az oszlop alatt elhelyezve, az olajnyomás a legtöbb esetben áttét nélkül mozgatja a pilont. Bizonyos esetekben azonban ez nem megy, ezért távolabb kell elhelyezni a meghajtást és rugalmas csöveken keresztül éri el az olaj a pilont. Szükség lehet mechanikus kiegészítésre, pl. csigakerekes vagy csavarorsós meghajtásra. Hálózati tápellátást igényel. Az elektronikus vezérlés alapesetben a pilon mellett külön dobozban található, amely akár falra is szerelhető vagy speciális igény esetén földbe süllyeszthető.
Ahol nem csupán jelképes akadályt kell képezni, hanem fizikailag is ellenálló oszlopra van szükség, ott alkalmaznak nagyobb falvastagságú oszlopokat, amelyek mindig hidraulikus mozgatásúak. A 10 mm falvastagságú pilont már terroristabiztosnak tekintjük:bizonyos típusok 450kJ erővel szemben is törésellenállóak és megállítják a járművet az ütközési ponttól mért egy méteren belül.

Pneumatikus mozgatású forgalomkorlátozó oszlop

Elsősorban alkalmi használatra vagy lakossági felhasználásra alkalmasak, kb. napi hatvan működtetést bírnak el. A berendezés pneumatikáját elektronikus vezérlés irányítja, ezért hálózati táp szükséges a működéséhez. A sűrített levegő flexibilis csöveken keresztül éri el a pilont, mert az nincs egybeépítve a vezérlő állomással, ezért bizonyos távolságot át kell hidalni.
b_urbaco_haz
A vezérlőközpont tartalmazza az elektronikus vezérlést és a mozgásvezérlést, amelyek egy közös szekrénybe vannak beépítve. A szekrény 1,5 mm vastag galvanizált acéllemezből készült, és kérhető hő- és hangszigetelt változatban is. A csatlakozó szekrény alaptartozékai a vezérlőpanelen kívül:

  • magas üzemhányadú kompresszor,
  • magasnyomású tartály,
  • gyári előkábelezés,
  • mágneses hurokérzékelőhöz kapcsolati pont,
  • rádióvevő frekvenciakártya,
  • távirányító,
  • nyomáskapcsoló, biztonsági szelep, nyomásmérő,
  • mágneses végálláskapcsoló.

b_urbaco_2
Az elektromos csatlakozó szekrény kiegészíthető az alábbi opcionális elemekkel:

  • automatikus kondenzvíz leeresztő szelep,
  • kiegészítő kártya további eszközök (pilonok) működtetéséhez,
  • hőfokszabályozó és fűtőelem,
  • hűtőventilátor készlet,
  • acélláb a felszíni telepítéshez,
  • mágneskártyás beléptető rendszerek,
  • sziréna felismerő automatika,
  • mágneses hurokérzékelők.

Félautomata forgalomkorlátozó oszlop

b_pilon_kulcsos_2 Egyfokozatú, speciális kulccsal kioldható zárszerkezettel rendelkezik. Pneumatikus elven működik, a sűrített levegő automatikusan kiemeli az oszlopot. A lesüllyesztés kézi erővel vagy ráállva történik, a szükséges működtető erő 150-190 N között van. Előnye, hogy a vezérléshez nem szükséges elektromos tápellátás, emiatt olyan helyszíneken is könnyen telepíthető, ahol gondot okoz az áramellátás. Jelenleg a legnépszerűbb eszköz, mert egyszerűen telepíthető és tápellátás nélkül is üzemeltethető. A 4 mm-es falvastagságú oszlop töréssel szembeni ellenállása 60 kJ, a 6-8 mm-esé már 120 kJ is lehet.

A félautomata forgalomgátló oszlop – elsősorban egyszerűsége és az ára miatt népszerű modell – így néz ki beépítetlenül. Csukott állapotban a talajszinthez illeszkedik, a kulcsos kapcsolóval beindítható a nyitása. A biztonsági fényvisszaverő szegély az oszlop tetején alapfelszereltség. (Kattinson a képre a nagyobb méretért!)

b_pilon_urbaco_nyitott b_pilon_urbaco_oldalt b_pilon__urbaco_felul b_pilon_perspektiva

b_forgalomkorlatozastelepites_s b_Pilon_haz_2A forgalomkorlátozó oszlop mérete igen változatos: az átmérője vagy az átlója lehet 127 mm-től 355 mm, a magassága 500 mm-től egészen 800 mm-ig terjedhet. Természetesen a pilon méretétől függ a szükséges föld alatti árok mérete is. A forgalomgátló oszlop cilinderének lemezvastagsága 4 mm-től 10 mm-ig terjed. Még a vékonyabb verzió is működőképes marad egy nem extrém ütközés után, de a vastagabb változat már ellenáll terrortámadásnak is, ha például tankkal vagy nagy sebességű teherautóval kísérlik meg a behatolást. Ezeket a változatokat ott alkalmazzák, ahol elegáns környezetben kell nagyfokú biztonságot elérni, elsősorban nagykövetségek, minisztériumok, bankok környezetében.
A pilon számára kialakítandó árok méreteit mutatják az ábrák. Az árokba helyezzük a helyszínen összeállítható házat, amely ennél a típusnál 1 mm vastag galvanizált acélból készül. A bal képen látható narancssárga cső a pneumatika része, a sűrített levegő szállítója. (Kattinson a képre a nagyobb méretért!)

b_Pilon_haz_metszet_2 b_Pilon_haz_felul_2

A forgalomkorlátozó oszlopok felhasználási területei:
A fentiekből kiderül, hogy minden feladatra a legalkalmasabb forgalomkorlátozó oszlopot kell megtalálni. Eddigi leggyakoribb felhasználási területek: közterek, történelmi városrészek, korlátozott forgalmú utak, parkok, sétálóutcák, középületek parkolóhelyeinek biztosítása, kikötők, hajóállomások, piacterek, üzleti épületek, benzinkutak, gyárak, ipari területek, magánutak.

Elektromos csatlakozó szekrény

b_elektromos_szekreny1Az elektromos szekrény egy beépített, egyfokozatú pneumatikus rugó segítségével automatikusan felemelkedő, időszakos áramellátást biztosító objektum. A tetejére rálépve egyszerűen visszasüllyeszthető a talajba, amely ezek után statikailag éppúgy használható, mintha nem lenne ott a szekrény. Ennek a működési elve hasonló, mint a félautomata pneumatikus forgalomkorlátozó oszlopé. Használatával időszakos áramellátás biztosítható és további igény esetén telefon-, sűrített levegő- illetve vízellátás is. A szekrény kulccsal kezelhető és azonnal üzemkész a talajból való felemelkedést követően. Karbantartása egyszerű. Ipari létesítményekben, repülőtereken általában állandó használatra telepítünk csatlakozószekrényeket, de számos helyen csak ideiglenesen van rá szükség, ilyen lehet például: építkezés, piac, kiállítás, rendezvény. Ezeken a helyszíneken bizonyos időre nyitott állapotba hozzák a csatlakozó szekrényt, majd használat után visszasüllyesztve a tér teljesen szabadon használható. b_elektromos_szekrenyA csatlakozó szekrényt alapszinten UNI EN 124 (C 250 vagy D 400-as osztályú) aknafedél takarja, de igény szerint különleges aknatetővel (pl. kő, márvány, vagy aszfalt) szereljük, amely esztétikusan illeszkedik a környezethez. A süllyeszthető szekrény rendelhető AISI 304 rozsdamentes acélból is. Felszíni csatlakozószekrények is léteznek, melyeket poliészter szekrényben, acéllábakra állítva telepítenek.

Minden jog fenntartva. Copyright © Oktel Kft. 1998-2018