A mozgókép kialakulása

Az analóg kamerák és a TV technika

A még ma is általánosan használt hagyományos TV technikára és analóg kamerákra minden pejoratív felhang nélkül mondhatjuk azt, hogy elavultak, és nem igazán illenek bele a jelenlegi digitalizált korszakba. A korszerűtlenség oka nem más, mint hogy a hagyományos TV és videó rendszerek Európában még mindig az 1962-ben kialakított PAL szabványra épülnek.

Ha a technika rohamos fejlődését nézzük, azért egy közel 60 éves szabvány alkalmazása mosolygásra adhat okot, holott az analóg kamerák esetében még mindig az ennek megfelelő képalkotási szabályok jellemzőek, azaz:

  • 625 sorból álló kép,
  • 50 Hz-es képfrekvencia,
  • váltott soros képalkotás,
  • valamint korlátozott sor- és képpontosság.

Bár a PAL szabvány elterjedésével közel egyidejűleg történtek kísérletek a nagyfelbontású kamerák kifejlesztésére – a Szovjetunióban például 1958-ban már kísérleteztek egy 1125 TV-soros kamerával –, az igazi áttörésre sokáig kellett várni. A digitális forradalomnak köszönhetően nagyjából az 1990-es évek végére tehető a nagyfelbontású IP kamerák megjelenése és minimális szintű terjedése hazánkban. Az IP kamerák műszaki jellemzői túllépték a PAL szabvány korlátait, és azóta is töretlen a fejlődésük. Különösen a képfelbontás növekedésében látványos a változás. Mindennek ellenére még mindig az analóg technikára épülő kamerák adják a piac domináns részét. Többek között ezért is érdemes megismerni jellemzőiket, és megismerkedni a mozgókép kialakulásának fejlődéstörténetével.

A kezdetek – egy kis filmtörténet

A mozi, illetve maga a filmalkotás kezdeteit egészen 1887-ig vezethetjük vissza, amikor Thomas Alva Edison (1847-1931) egy olyan sorozatfelvétel készítésére alkalmas fényképezőgépet fejlesztett ki, ami lehetővé tette a „mozgás” ábrázolását. Louis Jean Lumière (1864-1948) és fivére, Auguste Lumière (1862-1954) fejlesztették tovább ezt a technológiát. A kinematográf elnevezésű találmányukkal lehetőség nyílt arra, hogy a mozgóképeket kivetítsék. A kinematográf tulajdonképpen egy mozgófénykép-kamera volt. 1895. december 28-án a párizsi Grand Cafe kávéházban sor került az első – már mondhatjuk így– mozielőadásra, ahol 11 db 1-2 percnyi hosszúságú filmet vetítettek le. Következő feladatnak a némafilm megszólaltatása mutatkozott, melyre 1904-ben már tettek kísérleteket az úgynevezett biofon alkalmazásával. Ez a szerkezet a fonográf és a kinematográf együttes alkalmazását jelentette. Az első hangosfilm levetítésére Berlinben került sor 1922-ben a Hans Vogt, Joseph Massolle és Benedict Engel német mérnökök által kifejlesztett eljárás segítségével. A valódi áttörést azonban a Warner Brothers 1927-es A dzsesszénekes című filmje jelentette, ahonnan tulajdonképpen a hangosfilm kezdetét is számoljuk. Mérföldkőnek számított a színek megjelenése a filmvásznon. Az első kísérletek ebben is a Lumière fivérek nevéhez köthetők. 1904-től kezdtek kísérletezni az autokróm eljárással, majd rá 5 évre már levetítésre került az első olyan film, ami színes hatást keltett. A valódi színes film megjelenésére még 1917-ig várni kellett ugyan, de ekkor már egy egészen mást, az úgynevezett technicolor eljárást alkalmazva nyílt erre lehetőség. 1930-ra Walt Disney (1901-1966) és a Technicolor vállat továbbfejlesztette és kidolgozta azokat az eljárásokat, amikkel a három alapszínt, illetve azok keverésével az összes színt fel lehetett használni a filmkészítés során.  1937-ben Disney klasszikusnak számító Hófehérke és a hét törpe című rajzfilmjével került sor az igazi színes film bemutatására.

A mozgásérzet kialakulása a szemben

A televíziós rendszerek kifejlesztése során az emberi szem tulajdonságai képezték a kiindulópontot és mindennek az alapját. Lényeges dolog volt, hogy hogyan tudnak mozgásérzetet kialakítani, pontosabban a mozgókép illúzióját kelteni a tévéadás során. Mindehhez az emberi szem tehetetlensége adta a legjobb megoldást. A látótérben zajló igen gyors folyamatokat szemünk nem tudja felbontani, azok számunkra összefolynak. A tévéadás során tulajdonképpen meghatározott számú képet közvetítenek egymás után. A szem tehetetlenségének köszönhetően viszont, hogy ha ezeket a képeket megfelelő sebességgel villantják fel, akkor összeolvadnak és folyamatos mozgás érzetét keltik. Hosszas kísérletezés után megállapították, hogy 14 kép/sec sebességnél már folytonosság alakul ki, 24 kép/sec sebességnél csaknem tökéletes, darabosság nélküli a mozgás, míg 50 kép/sec esetén a képváltás során keletkező villogás teljes mértékben megszűnik. Ahogy azt említettük a TV készülékek adása teljes mértékben az emberi szemre van optimalizálva. Érdekes lenne, ha mondjuk egy ragadozó madár szemével nézhetnénk a  tévéadást. Mivel ezeknek az állatoknak a látása sokkal érzékenyebb mint az embereké, ezért az általunk valósághű mozgásként érzékelt képsorokat ők egy el-eltűnő, villódzó, ide-oda futó fénypontként érzékelnék.

A TV kép sor- és oszlop felbontása

Függőleges felbontás, vagyis a  sorok száma

A kép függőleges felbontása a függőleges irányban maximálisan létrehozható sorok számát jelenti. Az 1940-50-es években, amikor tulajdonképpen sor került a tv-kép sorszámának meghatározására, nem jött létre nemzetközileg egységes szabvány. A cél nagyjából az volt, hogy kb. 600 sort tartalmazzon a tv-kép, emellett páratlan számból álljon, hogy a váltott soros képfelbontást meg lehessen valósítani, illetve maga a sorszám kis számok szorzataként felírható lehessen. Ez utóbbira az akkori frekvenciaosztási kialakítások miatt volt szükség.
Ezek alapján az egyes országokban a következőképpen alakultak a sorszámok:

Anglia: 405 sor = 3 x 3 x 3 x 3 x 5
USA, Japán: 525 sor = 3 x 5 x 5 x 7 (NTSC szabvány)
Európai országok: 625 sor = 5 x 5 x 5 x 5 (PAL szabvány)
Franciaország: 819 sor = 3 x 3 x 7 x 13 (SECAM szabvány)

A színes televízió, valamint a nemzetközi műsorcsere elterjedésével némiképp egységesültek ezek a szabványok. Természetesen hazánkban is a PAL szabvány szerint sugározzák a TV műsort, és az analóg video megfigyelő rendszerekben alkalmazott kamerák, monitorok és egyéb eszközök is erre a szabványra épülnek. Fontos tényező, hogy a PAL szabvány szerint sugárzott, vagy kábelen továbbított 625 sorból csak 575 sor alkotja magát a képet.

A tv-kép sorszámának meghatározása során az emberi szem nagyjából 2 ívperces (más vizsgálatok szerint inkább 1 ívperces) felbontóképességét vették alapul, valamint azt, hogy az optimális nézőszög, amiből egy képet ideálisan lehet nézni, az 20º.E két lényeges adat hányadosából egyszerűen meg lehetett becsülni, hogy a jó minőségű képátvitelhez 600 sorra van szükség, azaz:x (a sorok száma) = [20 (nézőszög) x 60 (másodperc)] / 2 (felbontóképesség) = 600.Azt is megállapították, hogy a 600-nál nagyobb sorszámnál nem javul a képátvitel minősége, mert az a továbbiakban már a leképezés milyenségének a függvénye.

Vízszintes felbontás, vagyis az oszlopok száma

A vízszintes felbontás a vízszintes irányban maximálisan létrehozható oszlopok számát jelenti. Az Európában alkalmazott PAL szabvány szerint a TV kép függőleges felbontása 625 soros. A hagyományos TV kép oldalaránya 4:3. Ha a sorok számát megszorozzuk a kép oldalarányával, akkor megkapjuk a vízszintesen egymás mellett található képpontok számát, vagyis az oszlopszámot. Ennek alapján a vízszintes felbontás értéke 625 x 4/3 = 833. Ha a teljes kép képpontjainak összegére vagyunk kíváncsiak, akkor a sorok számát kell megszorozni az oszlopok számával, azaz 625 x 833 = 520.625.

Váltott soros letapogatás

A TV kép kialakítása

A 20. század végéig a TV képernyőkben katódsugárcsövet alkalmaztak. A katódsugárcsőben felgyorsított elektronsugár csapódik be a képernyő belső falán lévő fényporrétegbe, ami ennek hatására fényt bocsát ki magából. A kép ezekből a felvillanásokból áll össze. Ahhoz, hogy az elektronnyalábok a megfelelő helyre csapódjanak be, mágneses vagy elektromos térre van szükség. A fekete-fehér képcsövekben egy elektronsugár, míg a színes képcsövekben három egyidejű elektronsugár hozza létre a képet.

Váltott soros letapogatás

Ahogy említettük a villódzásmentes kép megjelenítéséhez arra volt szükség, hogy a másodpercenkénti képek kirajzolását 50-re növeljék. A nagyobb képfrekvencia viszont nagyobb sávszélességet igényelt volna, amit a TV hőskorában sem műszaki, sem gazdasági szempontokból nem lehetett megvalósítani. A probléma megoldására nagyszerű ötlet született. A képkockát páros és páratlan sorokból álló félképekre bontották, így a félképek mindegyike egyenként 312,5 sorból áll. Először az első félkép páratlan sorai kerülnek letapogatásra és felrajzolásra, aztán a másik félkép páros sorai. Amíg az egyik félkép sorai rajzolódnak, addig a másik félkép sorai kialszanak, és fordítva. Mindezt úgy érik el, hogy az első félkép még látható a képernyőn a második félkép felrajzolásának befejeződésekor. Tulajdonképpen a két félkép sorait mintegy összefésülik, vagy egymásba csúsztatják, amitől folyamatosnak tűnik a képmegjelenítés. A váltott soros (interlace-es) letapogatás kifejlesztésével a mérnökök biztosítani tudták, hogy a sávszélesség az akkor műszakilag még megvalósítható 6,5 Mhz (sőt a gyakorlatban 5,5 Mhz) értéknél ne legyen nagyobb, ugyanakkor a képernyő villódzása megszűnjön.

Kompozit videojel, szinkronjelek

A videojel tulajdonképpen a kamera által látott kép leképezéséből létrehozott, képinformációt tartalmazó elektronikus jel. A videojel alapvetően tartalmazza a képpontok helyzetét, színét és intenzitását. Ahhoz, hogy a kamera kimenetén megjelenő jelből ismét képet hozzunk létre, még a jelátalakításra és a képtovábbításra vonatkozó segédjelekre, markerjelekre is szükség van. A videojel és a segédjelek összessége alkotja a kompozit videojelet. A kompozit videojel egy 0 és +1 V között mozgó analóg feszültségjel, aminek 70 %-a a képjelek, 30%-a pedig a szinkronjelek számára van fenntartva. Az 1 V-os maximális érték a teljes fehér szint, a 0,3 V-os alsó érték pedig a teljes fekete szint. A fehér és a fekete szint közötti feszültségszintek arányos szürkeségi értékeket jelentenek. A teljes fekete szint alatti videojel már nem tartalmaznak képi információt, az a markerjeleknek van fenntartva. Mint azt már fentebb említettük, egy képkocka két félképből, egyenként 312,5 sorból tevődik össze, ahol az egyes sorokat sorszikronjelek választják el egymástól, magát a képet pedig képszinkronjelek határolják. A szinkronjelek megfelelő működése és egyáltalán megléte nagyon fontos, hiszen ha zavar lép fel bármelyiknél is, az rossz minőségű képet eredményez: a sorszinkron zavara vízszintes csíkosodást vagy magának a képnek a törését, azaz a sorok egymáshoz képest való elcsúszását, a képszinkron zavara pedig a kép futását okozza.

Színes képátvitel

A televíziózás történetében bizonyos idő elteltével mind a felmerülő igények, mind a sorozatos fejlesztések hatására hamarosan sor került a színes képátvitel megvalósítására, így a színes televíziók és színes tévéadások létrejöttére.

A problémák

  • Egyrészről a különböző televízióadások és a különböző tévékészülékek kompatibilitását meg kellett oldani. Azaz olyan megoldásra volt szükség, hogy a fekete-fehér tévékészülékkel rendelkező felhasználók ugyanúgy tudják fogni a színes tévéadásokat is, mint a fekete-fehéreket, valamint akiknek színes tévékészülékük van, a fekete-fehér tévéadást is tudják nézni.
  • Ezen kívül színes adás sávszélességének ugyanakkorának kellett lennie, mint a fekete-fehérnek, de a képinformáción túl a színinformáció továbbításával együtt. A színeknek ugyanis nem lehetett egy újabb frekvenciasávot fenntartani, így ezt csak a már meglévő frekvenciasávba beágyazva lehetett elképzelni.

A megoldások

A fekete-fehér televízióadás esetében a világosságjel volt az, ami a képtartalmat, az információkat hordozta, ezért ezt továbbra is célszerű volt megtartani. A világosságjelen belül üres helyek, azaz szabad frekvenciasávok voltak. A színinformációt hordozó jelet ezekbe a hézagokba kellett betenni,  figyelembe véve azt hogy ez a jel pontosan ugyanakkor legyen, ugyanannyi helyet foglaljon el mindig, hiszen bármilyen frekvenciaváltozás esetén, ha a világosságjel és színsegédvivő jel összecsúszása a képben zavart okozhat, így élvezhetetlenné válna a tévéadás. Arról már korábban szóltunk, hogy a tévékészülékek esetében additív színkeveréssel három szín, azaz a kék, a zöld és a vörös felhasználásával a különböző színinformációk előállíthatóak, így amennyiben ezt a három alapszínt továbbítjuk a már fent említett módon, a színes képátvitel létrejöhet. Ha nem is könnyen, de végül sikerült úgy megvalósítani a színes TV működését, hogy kompatibilis maradt a fekete-fehér TV-kével, vagyis a fekete-fehér televíziókon is lehetett a színes TV adásokat fogni.

Goldmark Péter Károly

Amennyiben a színes tévérendszerekről beszélünk, mindenképpen meg kell említenünk Goldmark Péter Károly (1906 – 1977) nevét, aki az első ilyen rendszerek kifejlesztésében úttörő szerepet vállalt.  1926-ban, az akkor 20 éves Goldmarknak sikerült létrehoznia a televízió ősét, ami egy 2,5 x 3,8 cm-es képernyővel rendelkező, képsugárzásra alkalmas mechanikus televíziókészülék volt. 1940-ben, már mint a CBS munkatársa bemutatta az első gyakorlatban is használható színes televíziót. Később tökéletesítette ezt a színes TV-t, így neki köszönhetjük, hogy annak idején emberek millió kísérhették figyelemmel az első holdsétát. Ezen kívül az ő nevéhez fűződik a mikrobarázdás hanglemez kifejlesztése, valamint az EVR (electro video recording) feltalálása is.

TV műsorsugárzási és videorendszer szabványok

Szabvány Megfelelés Leírás Sorok száma Frekv. Frissítés
EIA a színes NTSC szabványnak megfelelő fekete-fehér szabvány monokróm kompozit videojel 525 60 Hz 60 field*/s
CCIR a színes PAL szabványnak megfelelő fekete-fehér szabvány monokróm kompozit videojel 625 50 Hz 50 field/s
NTSC a fekete-fehér EIA szabványnak megfelelő színes szabvány színes kompozit videojel 525 60 Hz 60 field/s
PAL a fekete-fehér CCIR szabványnak megfelelő színes szabvány színes kompozit videojel 625 50 Hz 50 field/s
SECAM színes kompozit videojel 625 50 Hz 50 field/s

*field = mező, félkép

Az egyes szabványok használata országonként a következőképp alakult:

Szabvány Hol használatos
Electronics Industry Association (EIA)
Comittée Consultatif International des Radiotelecommunique (CCIR)
National Television Systems Comittee (NTSC) USA, Japán, Tajvan, Kanada
Phase Alternative Line (PAL) Európa (kivéve Franciaország), Ausztrália, Új-Zéland, Afrika és Ázsia egyes országai)
Sequentiel a Mémoire (SECAM) Franciaország, Egyiptom, Oroszország

A szabványokról:

Az NTSC rendszer volt az első ilyen jellegű szabvány, ami a világon bevezetésre került 1951-ben. Ez a szabvány kizárólag az amerikai színes TV-rendszerekre vonatkozik. Az NTSC továbbfejlesztésének számít a PAL rendszer, melyet 1962-ben adtak ki. Kifejlesztése a Telefunken cég mérnökének, a német Walter Bruch-nak a nevéhez fűződik. A SECAM szabványt 1957-ben Franciaországban szabadalmaztatták, mely Henry de France mérnök munkájának érdeme.

A legfrissebb videórendszer szabványok

A televíziózás kezdete óta – a bevezetőben említettek ellenére – óriási technológiai fejlődés történt. A legújabb fejlesztések hatására a jövő a normál felbontású, azaz SD (Standard Definition) TV-khez képest a nagyfelbontású televízióké, azaz a HD (High Definition), HD Ready, HD Ready 1080p és fullHD TV-ké. Már az 1970-es évek végén – szinte közvetlenül ezeknek a szabványoknak, valamint a színes televízióknak az elterjedését követően  –, megindultak a fejlesztések a nagyfelbontású TV-k létrehozására, melyek mind analóg technológiára épültek. 1985-re arra jutottak, hogy a nagyfelbontású televíziók működéséhez szükséges frekvencia 60 Hz félképenként, illetve 1125 sor szükséges hozzá. Ez azonban ütközött az addig Európában használatos 50 Hz-es frekvenciával. Az 1990-es évektől kezdve már digitális technológiával is kísérleteztek. 1998-ban szabvány lett az 1080i, 2001-ben pedig a 720p formátum. A HD terjedését az évek során két dolog segítette nagyon: egyrészről a síkképernyős televíziók kifejlesztése, másrészről olyan újfajta tömörítési eljárások alkalmazása, amelyek a műsorszórásban is használhatók voltak.

A HD TV jellemzői:

  • a normál felbontású TV-kéhez képest a függőleges és vízszintes felbontás minimum a duplája
  • a képméretarány minimum 16:9-es
  • váltott-soros letapogatás és a progresszív kijelzés egyaránt jellemző
  • a kép világosságtartalma és a színinformáció külön van kezelve
  • CD minőségű hang
  • mozifilmhez közeli képminőség
  • képterülete a PAL felbontású videó képterületének ötszöröse, az NTSC képterületének hatszorosa
  • megnövelt felbontás
  • ahhoz, hogy a legjobb minőségben kiélvezhessük a HD felbontást, az ehhez megfelelő típusú és megfelelő számú képponttal rendelkező megjelenítő eszközökre van szükség: plazma TV-k, LCD TV-k, HD projektorok stb.

A HD és az SD közötti különbségek

SDTV HDTV
PAL/SECAM NTSC 720p 1080i/p
TV sorok száma 625 525 750 1125
aktív sorok száma 576 480 720 1080
soronkénti pixelszám 720 720 1280 1440/1920
képoldalarány 4:3/16:9 4:3/16:9 16:9 16:9
pixeloldalarány 4:3/16:9 4:3/16:9 1:1 1:1
képkiolvasás váltott-soros váltott-soros progresszív váltott-soros/ progresszív/ progresszív szegmentált képkocka

Történeti kronológia a kép- és hangrögzítés területéről:

1873: Alexander Parkes és John Wesley Hyatt szabadalmaztatja a celluloidot
1877: Az első sorozatfelvétel elkészítése, melyhez 24 fényképezőgépet használtak fel
1878: Edison feltalálja a fonográfot, így megvalósul a hangrögzítés
1888: Emile Berliner létrehozza a barázdás hanglemezt
1888: Edison megalkotja a normálfilmet
1889: George Eastman kidolgozza a celluloid alapú hajlékony filmnyersanyagot
1900: Valdemar Poulsen szabadalmaztatja a telegrafon elnevezésű mágneses hangrögzítő berendezését
1923: Az első középhullámú rádióadások
1925: Először van Magyarországon rádióadás
1928: Először kísérleteznek a színes TV-vel
1929: Kísérleti tévéadás Berlinben
1930-as évek: A televíziózás kezdete
1935: A Kodak előállítja a színes filmet
1947: A Neumann János által kifejlesztett első számítógép
1948: A világon eladott tévékészülékek száma ebben az évben 16 500 darab
1950: Műsorszórás az URH sávban1951: Az NTSC rendszer bevezetése az USA-ban
1954: Az első magyar televízióadás
1956: Az amerikai AMPEX cég bemutatja az első képmagnót, ami egy fekete-fehér mágneses képrögzítő berendezés volt. Az eszköz kifejlesztése Charles Ginsberg, Shelby Henderson, Ray Dolby és Charles Anderson mérnökök nevéhez fűződik.
1957: A SECAM rendszer szabadalmaztatása
1959: Létrehozzák az első sztereo hanglemezt
1960-as évek: A rádióadások az FM hullámsávba kerülnek
1962: A PAL szabvány bevezetése
1963: A sztereó rádióadások megindulása
1967: Megindulnak a PAL és a SECAM rendszerű TV-adások
1969: Élő közvetítés a Holdról
1970: A Sony piacra dobja az első háromcsöves videóvetítőt
1980: A világon legyártott színes tévékészülékek száma ebben az évben 110 millió darab
1982: Az első CD, azaz „Digital Audio Compact Disc” megjelenése a piacon, mely a Philips és a Sony cég közös fejlesztése

Minden jog fenntartva. Copyright © Oktel Kft. 1998-2018